درمان تعرق زیاد با بوتاکس

درمان تعرق زیاد با بوتاکس

درمان تعرق زیاد با بوتاکس

درمان تعرق زیاد با بوتاکس: پیش از این که بخواهیم در مورد بوتاکس صحبت کنیم بهتر است در ابتدا با بیماری هایپرهیدروز یا همان تعریق بیش از حد آشنا شوید.

تعريق بيش از حد يا هايپرهيدروز چیست؟

هايپرهيدروز شامل عرق كردن بسيار زياد پوست ، به طوری كه عملكرد فرد را مختل نمايد ، می باشد. تعریق زیاد به خودی خود آزار دهنده است اما بعضی اوقات عوارض این افزایش تعریق مخرب تر از مشکل اولیه مى شود. برای مثال ؛ افزايش تعريق و رطوبت ناشى از آن ، موجب تغيير فلور طبيعى پوست بدن و به وجود آمدن عفونت هاى قارچى و باكتريايى و همچنین بوى بد بدن مى شود ؛ ولى مشكل فقط این ها نمى باشند. گاهی این مشکلات زندگى فردى و اجتماعى فرد مبتلا به هايپرهيدروز را تحت تأثير خود قرار می دهد.

اکثر افراد ، تعريق زياد را ، نشانه ی ضعف بهداشت فردى مى دانند ، پس شخص مبتلا به هايپرهيدروز ،  به مرور خود را از اجتماع فاصله مى دهد و اعتماد به نفس خود را از دست مى دهد. همچنین این اشخاص ممکن است درمواردى دچار مشکلاتی نظیر اضطراب ، افسردگى ، وسواس و نهايتاً اختلال درعملكرد روزانه نیز بشوند.
فرآیند عرق کردن ، يك فرآيند طبيعى در بدن انسان می باشد و نقش تاثیر گذاری در تنظيم دماى بدن ، تنظيم آب و الكتروليت ، دفع برخی از مواد زائد و سم ها و نرم و مرطوب نگه داشتن سطح پوست دارد. ولی تعريق بيش از اندازه ، درد سر هایی دارد و در بیشتر مواقع موجب خجالت اشخاص مى شود. برای مثال این طور تصور نمایید که دانش آموزى كه به تعريق بيش ازحد در ناحیه كف دست مبتلا است ، هنگام نوشتن ، قلم و دفترش ، به طور كامل خيس مى شوند. یا در مثالی دیگر خانمى كه دچار تعريق بيش از اندازه در ناحیه زير بغل مبتلا بوده ، به پس از مراجعه به کلینیک زیبایی و کلینیک لیزر مى گفت: سال های زیادی می باشد كه آرزوى پوشيدن يك مانتوى سفيد دارم اما به علت این که هميشه لباس هايم از زير بغل تا كمر ، خيس هستند ، نمى توانم لباس رنگ روشن بپوشم. يا برای مثالی دیگر تصور کنید آقايانی را كه همين مشكل را با لباس هايشان دارند. این اشخاص علاوه بر رنج بردن از بوى بد بدن ، همیشه کف دست هایشان خیس است و به همین دلیل از دست دادن با ديگران خوددارى مى كنند. يا هنگام رانندگى ، فرمان اتوموبيل شان كاملاً خيس و لغزنده مى شود و بسیاری مشکلات دیگر از همین قبیل.

 

درمان تعرق زیاد با بوتاکس

همانطوركه در شکل بالا مى بینید ، غده های ترشح كننده عرق  (sweat gland)كه رنگ بنفش دارند ، به صورت یک كلاف از لوله هاى پيچ درپيچ ، در لايه هاى عمقى پوست رویت مى شوند. مايع عرق پس از به وجود آمدن در اين لوله ها ، از طریق يك كانال به سطح روی پوست انتقال می یابند و از منافذ (pores) غده های عرقى خارج مى شوند.

دلایل افزایش تعریق (هایپرهیدروز)

غده های عرق در لايه ی درم  (derm)پوست جای دارند و به وسیله ی اعصاب خودكار سمپاتيك كنترل مى شوند ، اشخاصی كه از تعريق زياد زير بغل يا كف دست و پا رنج می برند ، غدد عرق زیاد ترى نسبت به ساير اشخاص ندارند ، بلكه علت تعريق بیش از اندازه شان ، پر كار بودن اعصاب سمپاتيك می باشد. دلیل اصلی پر كار بودن اعصاب سمپاتيك هنوز ناشناخته است اما در دو سوم مبتلايان به هایپرهیدروز در نواحی زيربغل ، كف دست و پا ، سابقه فاميلى مثبت وجود دارد.
تعریق ناشى از محرك هاى گرمايى ( افزايش دماى بدن هنگام ورزش کردن ) و يا واكنش هاى عاطفى ، هيجانى مانند استرس یک واکنش طبیعی (فیزیولوژیک) است. پس این مورد نیاز به درمان توسط کلینیک زیبایی یا کلینیک لیزر ندارد.
مشکل تعريق بیش از اندازه یا هایپرهیدروز ممکن است به علت یک بیماری زمینه ای نیز باشد. از نمونه های این بیماری ها به موارد زیر می توانیم اشاره کنیم.
دیابت ، پرکاری تیرویید ، فئوکروموسیتوم ، سندروم کار سینویید ، بیماری های تب دار مانند عفونت ها ، لنفوم هوجکین ، آسیب به سیستم عصبی ، مسمومیت با الکل ، مصرف برخی دارو ها مانند استامینوفن و ترکیبات کولینرژیک و … در نتیجه مسلم است که درمان اين نوع افزايش تعريق ، درمان بيمارى زمينه اى است.
اما به طور دقیق تر می توان گفت افزایش تعریق در بسیاری از موارد ، علت نا شناخته يا ايديوپاتيكی دارد. به طور ساده تر می توان گفت بدون وجود بیماری زمینه ای یا محرک استرس زا و هیجانی و گرمایی در قسمتى از پوست این اتفاق ميافتد. افزايش تعريق به طور عمومی تر در دوران ١٣ تا ٢٥ سالگى بیشتر ديده مى شود و عمدتاً پوست زیر بغل ، كف دست و پا را درگير مى كند.
نکته ی بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در صورت دیده شدن هر کدام از علایم زیر ، حتما به پزشک متخصص در کلینیک زیبایی ، کلینیک لیزر یا لیزر موهای زائد مراجعه کنید. این موارد به شرح زیر هستند:
1.    شروع ناگهانى به تعريق زياد
2.    -تعريق در يك سمت بدن
3.    تعريق در خواب
4.    تعريق توام با درد
5.    شروع تعريق زياد درسنين بالا

 

کلینیک زیبایی بهتین

کلینیک لیزر موهای زائد و زیبایی بهتین

کلینیک لیزر بهتین مفتخر به ارائه خدمات زیبایی برای بانوان و آقایان گرامی می باشد.
خدمات ما شامل لیزر موهای زائد کل بدن ، لیزر موهای زائد ناحیه تناسلی ، زیر بغل و … می باشد. سایر خدمات ما عبارت است از میکرونیدلینگ ، لاغری موضعی ، میکرودرم ، مزوتراپی و …
برای مشاوره ، دریافت نوبت و یا اطلاع از هزینه لیزر موهای زائد و … با ما تماس بگیرید.

تلفن تماس :66438319 – 66920162

روش هایی برای درمان تعرق زیاد

پشنهاد کلینیک زیبایی و کلینیک لیزر بهتین به شما استفاده از درمان دارویی می باشد. به طور کلی درمان دارویی به دو گروه درمان های موضعی و درمان های دارویی تقسیم می شوند.

درمان های دارویی:

ترکیبات موضعى ضدعرق (antiperspirant)  که دارای آلومينيوم كلرايد هگزاهيدرات می باشد و با نام های تجارى مختلفی مانند Hypercare ،  Drysol و Xerac AC به فروش می رسند. آلومينيوم كلرايد هگزا هيدرات پس از استفاده به روی پوست ، وارد کانال های غده های عرقی می شوند و مانند اسفنج ، آب را جذب می کنند. پس از این ها کانال های خروجی عروق بسته می شوند و میزان تعریق در قسمت مصرف شده کاهش پیدا می کند. مواد ضد عرقی كه بدون نسخه پزشک (OTC) به فروش می رسند ، حداکثر 5٪  آلومينيوم كلرايد هگزاهيدرات در خودشان دارند ، اما غلظت هاى بالاتری مانند غلظت های 10 تا 25 درصد نیازی به نسخه پزشك می باشد.

مواردی که نباید از دارو استفاده کرد:

خانم های باردار و شیرده نباید از ضدعرق هاى دارای كلريد آلومينيوم و دئودورانت هایی که سابقه حساسیت به آن ها دارند استفاده کنند.
مدت زمان و شرایط استفاده: قسمتی از پوست که محل استفاده می باشد بايد سالم باشد (زخم نداشته نباشد) ، بهترين زمان استفاده ، پیش از خواب می باشد زيرا تعريق كمتر است. البته دارو بايد 6  تا 8 ساعت به روى پوست ناحیه ی مورد نظر بماند. پوست می بايست كاملاً خشك باشد و مرطوب نباشد. لازم به تذکر می باشد که سعی کنید دارو را روى پوست تازه  shave شده ، استفاده نکنید. همچنین روى لب ها ، اطراف چشم ها وسوراخ هاى بينى هم استفاده نکنید. مدت زمان استفاده از دارو ، بين ٤ تا ٧ شب و پس از آن یک تا دو بار در هفته می باشد.

عوارض دارو:

این دارو ها در صورت حساسیت ممکن است عوارض زیر را داشته باشند:
1.    ایجاد قرمزی و کهیر بر روی پوست
2.    خارش و سوزش پوست
3.    ورم اطراف صورت

دارو های خوراکی:

دارو های خوراکی بیشتر تركيبات آنتى كولينرژيك هستند. این دارو ها به دلیل عوارض زیادی که دارند و همچنین عدم تحمل بیماران ، کمتر تجویز می شوند.

درمان تعرق زیاد از طریق جراحی

درمان از طریق جراحی به یکی از روش های زیر در کلینیک زیبایی و کلینیک لیزر بهتین انجام می شود:

1.    قطع دائم اعصابى كه غدد عرق را تحريك مى كنند. این روش سمپاتكتومى نام دارد و به عبارتی تیر آخر محسوب می شود.
2.    برداشتن پوست موضع مبتلا به هایپرهیدروز
3.    تخلیه حفره زیر بغل به روش لیپوساکشن

روش های دیگر درمانی:

1.    روش یونتوفورز (Iontophoresis) :

این روش به وسیله ی جریان الکتریسیته و یونیزه کردن آبی که شخص مبتلا به هایپرهیدروز ، درآن قرار دارد ، انجام می شود. اما به دلیل مشکلات این روش استفاده از آن کمی محدود شده است. از نمونه های این مشکلات به موارد زیر می توانیم اشاره کنیم: تعداد زیاد جلسات 8 تا 10 جلسه ، زیاد بودن زمان هر جلسه 30 تا 40 دقیقه ، نیاز به تکرار جلسات درمانی تا چهار هفته ، ایجاد احساس ناخوشايند سوزن سوزن شدن پوست و هزينه بالا.

2.    استفاده از لیزر CO2 یا Nd-YAG

در این روش پزشک غدد عرق پوست ناحیه مورد نظر را با لیزر تخریب می کند.

3.    درمان تعرق زیاد با استفاده از بوتاکس

تا قبل از بوتاکس ، درمان تعریق بیش از اندازه در نواحی زیر بغل ، کف دست و پا ، چندان رضایت بخش نبودند. با توجه به مشکلاتی نظیر اثر بخشی پایین ، عوارض زیاد ، مضرات جراحی و … متخصصین به روشی بهتر نیاز پیدا کردند. تا این که معجزه بوتاکس ، تحول بزرگی دراین راه به وجود آورد. امروزه ، خط اول درمان این بیماری ، تزريق بوتاكس (ديسپورت) در پوست مربوط به قسمت مبتلا می باشد. اين روش تاثیر ویژه ای داشته و دیگر مشکلات و عوارض روش های درمانیی چون درمان دارويى و درمان از طریق جراحى را ندارد. بوتاکس غيرتهاجمى نمی باشد و دوره نقاهت هم ندارد. برای انجام بوتاکس می توانید با مراجعه به کلینیک زیبایی و کلینیک لیزر بهتین به صورت ساده و ارزان و در مدت کوتاهی بوتاکس را انجام دهید.
حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه می توان به وسیله ی تزريق بوتاكس اقدام به درمان تعريق بيش از اندازه زير بغل ، كف دست و پا نمود؟
در پاسخ باید چنین گفت که بوتاكس به وسیله ی قطع ارتباط اعصاب محرك سمپاتيك با غدد عرق ، مانع از ترشح شدن عرق مى شود و در صورتی که تزريق به طور صحيح انجام بگیرد ، آنقدر مؤثر خواهد بود که باعث خشك شدن كامل موضع مى شود. به همين دلیل نتيجه درمان براى مبتلايان به تعريق بيش از اندازه كه برای مدت ها ، از احساس خيسى ناشى ازعرق ، رنج می بردند ، بسيار رضايت بخش خواهد بود.
اگر به دنبال کلینیک زیبایی مناسب هستید دقت داشته باشید که بوتاكس می بايد در قسمتی عميق درم ، یعنی قسمتی که غدد عرق قرار دارند ، تزريق شود. تعداد دفعات تزريق بستگى به وسعت ناحيه مبتلا شده دارد ، به طور متوسط می توان گفت در هر یک سانتى متر مربع از پوست بدن يك تزريق انجام مى شود ؛ اگر چه به صورت دستی نیز می توان ، تزریق را انجام داد اما کلینیک زیبایی و کلینیک لیزر بهتین ، تزريق را با گان مزوتراپى انجام می دهد. نتیجه ی این امر ، تزریق دارو ، به مقدار مناسب و درعمق مناسب پوست می باشد و درد ناشى از تزريق نیز ، به حداقل کاهش پیدا می کند. این روش معمولا بی درد است  اما در صورتی که حساسیت وجود داشته باشد ، بی حسی موضعی اعمال خواهد شد.
معمولا ٢٤ تا ٤٨ ساعت پس از تزريق ، تأثير بوتاكس درقطع ترشح عرق شروع می شود و پس از يك هفته نیز ترشح به طور كامل متوقف مى شود. پس از دو هفته ، پوست ناحيه مبتلا ، ارزيابى می شود چناچنه نقاطى كه ترشح کننده ی عرق هستند ، هنوز موجود باشند ، تزريق بوتاكس درآن نقاط مجددا انجام خواهد شد. هدف از این نوع درمان خشك شدن پوست  و توقف ترشحات عرق می باشد. تاثیر بوتاکس ٩ تا ١٢ ماه باقى خواهد ماند و پس از چندین نوبت تزريق (حدودا سالی یکبار) ، میزان تعريق تا حد بسیار زيادى كاهش می يابد. در صورتی که هنوز هم به مقدار کم عرق ترشح شود ، با درمان دارويى موضعى به خوبى كنترل خواهد شد.
تعداد تزريق بستگى به وسعت ناحيه مبتلادارد،بطورمتوسط درهرسانتى مترمربع پوست يك تزريق انجام مى شود؛گرچه می توان بصورت دستی،تزریق کرد ولی بهتراست تزريق با گان مزوتراپى انجام شود تادارو ،به مقدار مناسب ودرعمق مناسب پوست تزريق شود و دردناشى ازتزريق هم،به حداقل برسد. این روش معمولا” درد ندارد ولی درصورت حساسیت بیمار،بیحسی موضعی اعمال می شود.

٢٤ تا ٤٨ ساعت بعدازتزريق، تأثير بوتاكس درقطع ترشح عرق شروع شده وتايك هفته كامل مى گردد.دوهفته بعد ،پوست ناحيه مبتلا،موردارزيابى قرارمى گيردودرصورت مشاهده نقاطى كه ترشح عرق درآنهاادامه دارد،تزريق بوتاكس درآن نقاط انجام مى شود.هدف درمانى؛خشك شدن پوست وتوقف ترشح عرق است.اثربوتاكس ٩تا١٢ماه باقى مى ماند و بعدازچندنوبت تزريق(تقریبا”سالی یکبار) ، تعريق تا حد زيادى كاهش خواهد يافت،بطوريكه مختصرتعريق باقى مانده ،با درمان دارويى موضعى به خوبى قابل كنترل خواهدبود.

 

براى مشاهده فيلم مراحل تزريق بوتاكس كليك كنيد

 ً                       تزريق بوتاكس دركف دست

  تزريق بوتاكس درزيربغل

تزريق بوتاكس دركف پا 

 

 

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *